Ako bude fungovať nový informačný systém odpadového hospodárstva ?
Spustenie ISOH sa nečakane posúva na 1.1.2025.
Posledná avizovaná zmena ktorú dali v rámci usmernenia sa týka len podania Ohlásenia o vzniku odpadu za roky 2024 a aj 2025 cez ISOH. O tejto téme sme písali v článku tu: Pozor, spúšťa sa ISOH od 1.1.2025 !
Spustenie ISOH od 1.1.2026 je schválený. Táto legislatívna úprava stále platí v nezmenenej forme.
Od tohto dátumu budú zberové firmy – nasledujúci držitelia reportovať evidencie odpadu do ISOH – informačný systém odpadového hospodárstva. Štát tak dostáva kontrolu nad subjektami v SR. Registráciu do ISOH aj ďalšie praktické príklady budeme pravidelne aktualizovať v tomto článku.
Od 1.6.2026 sa ruší aktuálna evidenčná vyhláška 366/2015 a nahradí ju nová 89/2024. Link na právny predpis .
Zmeny sa týkajú najmä evidencie odpadu, ohlásenia za odpady a ohlasovania prepravy NO prostredníctvom SLNO – sprievodných listov nebezpečného odpadu. Ruší sa tlačivo „Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním“ a evidenčný list odpadu – ELO. Nahradí ich formulár v systéme.
Evidencia odpadu – zruší sa aktuálny vzor tlačiva a nahradí ho tabuľka.
Ohlasovanie za odpady – po novom sa bude výkazníctvo robiť na kvartálnej báze. Povinnosť prejde na nasledujúceho držiteľa (zberovka, obchodník, sprostredkovateľ), pôvodca robí výkaz dobrovoľne.
Ohlasovanie prepravy NO cez SLNO – mení sa formulár SLNO a pribúda administratíva s tlačením, podpisovaním a nahrávaním do ISOH. Áno, žiadna automatizácia sa nedeje.
Čo nájdeme v ISOH dnes ?
Jedná sa o:
- Vybavenie registrácie v zmysle §98 zákona o odpadoch
- Vytvorenie registrácie pre producenta obalov a neobalov do 100kg
- Prehľad registrov výrobcov vyhradených výrobkov, RZV, súhlasov podľa §98, registre autorizácii na spracovateľskú činnosť podľa §89 ako aj register orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva.
Spustenie ISOH bolo naplánované na začiatok roka 2021. Prax a koronakríza však spôsobili, že ostrý štart tejto odpadovej IT rakety zo strany štátu nenastane skôr, ako v roku 2022. Na septembrovej schôdzi NR SR schválený novelizačný bod č. 16, dátum povinnosti elektronickej evidencie odpadov a ich ohlasovania prostredníctvom ISOH bude posunutý z 1.1.2022 na nový termín 1.1.2023. Aktuálne sa dátum spustenia avizuje na 1.1.2026.
Všetky okolnosti doposiaľ naznačujú to, že spustenie ISOH sa v dohľadnej dobe nepodarí. Preloženie týchto povinností na ??? je správny krok. Je potrebné dopracovať nielen evidenčnú a ohlasovaciu vyhlášku, ale aj technické riešenia systému ako takého. Všetci ktorých sa táto povinnosť výkazníctva do ISOH dotkne, zároveň potrebujú dostatok času na to, aby sa na systém pripravili.
Prihlasovanie do ISOH ???
Každému subjektu ktorý produkuje odpad – miesto výskytu odpadu – bude pridelený identifikátor. Zatiaľ ho nie je možné nijak získať. Aktuálne sa čaká na legislatívne usmernenia.
Pokúsime sa vám teraz do týchto zmätkov, ktoré sprevádzajú spustenie ISOH, priniesť aspoň trochu svetla.
Aké budú nové povinnosti v spojitosti s ISOH
Najzávažnejšie zmeny, týkajúce sa spustenia tohto systému, spočívajú vo frekvencii odovzdávania evidencie a v tom, kto všetko bude spadať pod povinnosť túto evidenciu podávať. Pokiaľ ide o frekvenciu, zrejme sa zmení z ročnej bázy na mesačnú. Čo sa týka povinnosti odosielania formulára, budú pod ňu spadať všetky subjekty, ktoré produkujú akékoľvek množstvo odpadu – miesta výskytu, ktoré budú mať pridelený vlastný identifikátor ID.
Dvojitá kontrola
Mesačné (alebo inak priebežné) evidencie odpadov by mali byť bilančne kontrolované. V praxi to bude znamenať, že pri presúvaní odpadu budú musieť navzájom sedieť evidenčné výstupy – ako u prijímateľa odpadu, tak aj u odovzdávateľa.
Aké úlohy bude ISOH plniť
Aby mohla naša krajina prijímať nové strategické plány v oblasti odpadového hospodárstva, potrebuje k tomu dobre informované rozhodnutia kompetentných ľudí a teda relevantné dáta. A práve pripravovaný informačný systém by mal slúžiť ako miesto, kde sa budú takéto dáta zhromažďovať.
Tieto dáta by mali okrem úradov poskytovať zaujímavé informácie, prostredníctvom verejne dostupných databáz, aj občanom. Dozviete sa tak napríklad rozhodnutia o vydaných povoleniach súvisiacich s odpadom alebo si budete môcť prezrieť kompletný register zberných dvorov.
Malo by tiež dôjsť k výraznej digitalizácii fungovania štátnej správy v oblasti odpadového hospodárstva. Jednoducho, už by nemal byť potrebný žiaden „papier“, keď pôjde o rôzne autorizácie, registrácie, vydávanie osvedčení a podobné úradné úkony. Žiaľ v podobe v akej je systém teraz sa papierovej agende nevyhneme, čo je na škodu veci pri takto masívnom a drahom projekte. Skrátka MŽP to nezvláda manažovať už niekoľko rokov.
Aby sme mohli povedať, že ISOH bude v slovenskom odpadovom hospodárstve pozitívnym krokom vpred, nás čaká ešte dlhá cesta. Veríme však, že kompetentnosť a snaha robiť veci lepšie, zvíťazia nad zbrklými rozhodnutiami, ktorých dôsledky v podobe straty dôvery v digitalizáciu odpadového hospodárstva, by sme v našej spoločnosti naprávali ešte dlhé roky.