Ako bude fungovať nový informačný systém odpadového hospodárstva ?

Tieto informácie sú súhrnom diania za uplynulé obdobie 2021 – súčasnosť. Momentálne nie je avizovaný žiadny nový termín na spustenie ISOH. Systém však funguje na niektoré úkony, ktoré sa v ňom dajú realizovať.

Jedná sa o:

  • Vybavenie registrácie v zmysle §98 zákona o odpadoch
  • Vytvorenie registrácie pre producenta obalov a neobalov do 100kg
  • Prehľad registrov výrobcov vyhradených výrobkov, RZV, súhlasov podľa §98, registre autorizácii na spracovateľskú činnosť podľa §89 ako aj register orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva.

Spustenie ISOH bolo naplánované na začiatok roka 2021. Prax a koronakríza však spôsobili, že ostrý štart tejto odpadovej IT rakety zo strany štátu nenastane skôr, ako v roku 2022. Na septembrovej schôdzi NR SR schválený novelizačný bod č. 16, dátum povinnosti elektronickej evidencie odpadov a ich ohlasovania prostredníctvom ISOH bude posunutý z 1.1.2022 na nový termín 1.1.2023. Dodnes však žiadny z dátumov nie je istý a šepká sa o ďalšom posune respektíve aj zrušení. Novelizovaný zákona nájdete na tomto odkaze.

Všetky okolnosti doposiaľ naznačujú to, že spustenie ISOH sa v dohľadnej dobe nepodarí. Preloženie týchto povinností na ??? je správny krok. Je potrebné dopracovať nielen evidenčnú a ohlasovaciu vyhlášku, ale aj technické riešenia systému ako takého. Všetci ktorých sa táto povinnosť výkazníctva do ISOH dotkne, zároveň potrebujú dostatok času na to, aby sa na systém pripravili.

Prihlasovanie do ISOH ???

Každému subjektu ktorý produkuje odpad – miesto výskytu odpadu – bude pridelený identifikátor. Zatiaľ ho nie je možné nijak získať. Aktuálne sa čaká na legislatívne usmernenia.

Pokúsime sa vám teraz do týchto zmätkov, ktoré sprevádzajú spustenie ISOH, priniesť aspoň trochu svetla.

Aké budú nové povinnosti v spojitosti s ISOH

Najzávažnejšie zmeny, týkajúce sa spustenia tohto systému, spočívajú vo frekvencii odovzdávania evidencie a v tom, kto všetko bude spadať pod povinnosť túto evidenciu podávať. Pokiaľ ide o frekvenciu, zrejme sa zmení z ročnej bázy na mesačnú. Čo sa týka povinnosti odosielania formulára, budú pod ňu spadať všetky subjekty, ktoré produkujú akékoľvek množstvo odpadu – miesta výskytu, ktoré budú mať pridelený vlastný identifikátor ID.

Dvojitá kontrola

Mesačné (alebo inak priebežné) evidencie odpadov by mali byť bilančne kontrolované. V praxi to bude znamenať, že pri presúvaní odpadu budú musieť navzájom sedieť evidenčné výstupy – ako u prijímateľa odpadu, tak aj u odovzdávateľa.

Aké úlohy bude ISOH plniť

Aby mohla naša krajina prijímať nové strategické plány v oblasti odpadového hospodárstva, potrebuje k tomu dobre informované rozhodnutia kompetentných ľudí a teda relevantné dáta. A práve pripravovaný informačný systém by mal slúžiť ako miesto, kde sa budú takéto dáta zhromažďovať.

Tieto dáta by mali okrem úradov poskytovať zaujímavé informácie, prostredníctvom verejne dostupných databáz, aj občanom. Dozviete sa tak napríklad rozhodnutia o vydaných povoleniach súvisiacich s odpadom alebo si budete môcť prezrieť kompletný register zberných dvorov.

Malo by tiež dôjsť k výraznej digitalizácii fungovania štátnej správy v oblasti odpadového hospodárstva. Jednoducho, už by nemal byť potrebný žiaden „papier“, keď pôjde o rôzne autorizácie, registrácie, vydávanie osvedčení a podobné úradné úkony.

Aby sme mohli povedať, že ISOH bude v slovenskom odpadovom hospodárstve pozitívnym krokom vpred, nás čaká ešte dlhá cesta. Veríme však, že kompetentnosť a snaha robiť veci lepšie, zvíťazia nad zbrklými rozhodnutiami, ktorých dôsledky v podobe straty dôvery v digitalizáciu odpadového hospodárstva, by sme v našej spoločnosti naprávali ešte dlhé roky.